Veganska källor till järn

Järn behövs för att bilda röda färgämnet hemoglobin som finns i de röda blodkropparna som transporterar syret i kroppen.

Det finns två typer av järn, dels hemjärn som förekommer i animaliska livsmedel och sedan icke-hemjärn som finns i vegetabiliska livsmedel. Hemjärn absorberas bättre än icke-hemjärn och det finns dessutom en så kallad “köttfaktor” som gör att järn tas upp lättare från kost som innehåller kött. På en vegansk kost kan det därför vara bra att öka järnupptaget med hjälp av C-vitamin.

Även mjölksyrade växter och produkter ökar järnabsorptionen. Mjöksyrabakterier finns naturligt på exempelvis vitkål och används därvid för att göra surkål. Rökare har ett ökat behov av just C-vitamin. 

Veganer drabbas inte av järnbrist i större utsträckning än övriga befolkningen. Rekommendationerna för dagligt intag är 15 mg för menstruerande kvinnor, annars 9 mg för vuxna kvinnor och män.

Bra veganska järnkällor

- Bönor och linser
- Fullkornsprodukter
- Havregryn
- Torkade aprikoser
- Spenat och broccoli

Kombinera med c-vitamin, tex ett glas apelsinjuice eller frukter och bär som är rika på c-vitamin. [1] 

Publicerat av

Anonym

Författaren till artikeln har valt att vara anonym. Kanske är det Batman?

Kommentarer